DRIfm 92,2 LIVE

Παρασκευή 17 Αυγούστου 2018


Παγκόσμια Ημέρα Φάρων την Κυριακη 19/8.Ανοίγουν για το κοινό 27 φάροι .

Η Παγκόσμια Ημέρα Φάρων καθιερώθηκε το 2003 με πρωτοβουλία της Διεθνούς Ενωσης Φαροφυλάκων και γιορτάζεται κάθε χρόνο την τρίτη Κυριακή του Αυγούστου. Σκοπός αυτής της πρωτοβουλίας είναι η ενημέρωση των πολιτών γιά τη σημασία των φάρων και των υπόλοιπων ναυτικών βοηθημάτων στη ναυσιπλοία, αλλά και η προβολή του έργου που επιτελούν οι φαροφύλακες, συχνά κάτω από δύσκολες συνθήκες.
Την ημέρα αυτή οι φάροι είναι ανοιχτοί για το κοινό, με την πραγματοποίηση διάφορων εκδηλώσεων. Η Παγκόσμια Ημέρα Φάρων γιορτάζεται φέτος σε 350 φάρους, που ανήκουν σε 50 χώρες του κόσμου.

Μπορούμε να επισκεφθούμε 27 φάρους που θα ανοίξουν για το κοινο για  τον εορτασμό της παγκοσμιας ημέρας φάρων  στις 19 Αυγουστου.
Οι επισκέπτες θα ενημερώνονται για την ιστορία των φάρων, τη σημασία  τους, για τα υπόλοιπα ναυτιλιακά βοηθήματα στη ναυσιπλοΐα καθώς και για την προσφορά των φαροφυλάκων.


Οι φάροι που μπορεί να επισκεφθεί το κοινό από τις 10.00 το πρωί έως τις 8.00 το βράδυ την Κυριακή 19 Αυγούστου είναι οι εξής:
Βρυσάκι – Λαύριο
Μελαγκάβι – Λουτράκι
Αγ. Νικόλαος – Κέα
Μεγάλο Έμβολο – Θεσσαλονίκη
Κασσάνδρα – Χαλκιδική
Ακρωτήρι – Θήρα
Αρκίτσα – Φθιώτιδα
Μουδάρι – Κύθηρα
Γερογόμπος – στη νοτιοδυτική Κεφαλονιά
Γουρούνι – Σκόπελος
Δρέπανο – Πάτρα
Δρέπανο – Χανιά
Κατάκολο – Ηλεία
Κερί – Ζάκυνθος
Κρανάη – Γύθειο
Πλάκα – Λήμνος
Κόρακας – Πάρος
Κοκκινόπουλο – Ψαρά
Αλεξανδρούπολη – Αλεξανδρούπολη
Ταίναρο – Λακωνία
Κόπραινα – Άρτα
Κακή Κεφαλή – Χαλκίδα
Μονεμβασιά – Λακωνία
Λάκκα – Παξοί
Βασιλήνα – Εύβοια (140 χιλιομέτρων βορειοδυτικά της Χαλκίδας)
Πάππας – Ικαρία
Σπαθί – Σέριφος

Σήμερα οι Φάροι διακρίνονται σε «επανδρωμένους«, όπου υφίστανται Φαροφύλακες (lightsmen) και σε «μη επανδρωμένους” ή «αυτόματους«. Πλοία ή σκάφη που εξυπηρετούν ανάγκες φάρων ονομάζονται «φαρικά” ή «συντήρησης φάρων” (light-house tenders).
Η Ελλάδα έχει  120 παραδοσιακούς φάρους μέσης ηλικίας περίπου 2 αιώνων, εκ των οποίων μόνον οι  20 βρίσκονται σε καλή κατάσταση ενώ μέτρια χαρακτηρίζεται η κατάσταση άλλων 30. Στους υπόλοιπους τα σημάδια φθοράς είναι ορατά και δια γυμνού οφθαλμού. Η Υπηρεσία Φάρων του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ) , στην οποία ανήκει η ευθύνη για την διαχείριση του δικτύου, εκπόνησε ένα συνολικό πρόγραμμα συντήρησης και αποκατάστασης όλων των κτισμάτων, όμως….


Οι μεγαλύτερες καταστροφές  στους φάρους μας  προκλήθηκαν κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και συγκεκριμένα κατά την αποχώρηση των Γερμανικών στρατευμάτων από την Ελλάδα. Το 1940 υπήρχαν 206 πέτρινοι φάροι ενώ μετά το τέλος του πολέμου απέμειναν σε λειτουργία μόνον οι 19. Η πρώτη προσπάθεια ανασυγκρότησης του δικτύου άρχισε το 1945 και συνεχίστηκε έως τα μέσα της δεκαετίας του ΄50. Περίπου 80 φάροι ανακατασκευάστηκαν. Οι υπόλοιποι αφέθηκαν στην τύχη τους.
Οι φωτοσημαντήρες επισκίασαν την χρησιμότητα των φάρων, γιατι ήταν πολύ φθηνότεροι, ευκολότεροι στην τοποθέτηση και την συντήρηση και αναπτύχθηκαν σε ευρεία κλίμακα, σε όλους τους σημαντικούς θαλάσσιους διαύλους – σήμερα ανέρχονται σε 1.188 .Οι εξελίξεις των τηλεπικοινωνιών και περισσότερο στις δορυφορικές επικοινωνίες ήρθαν σαν χαριστική βολή. Έως το 1980 η Υπηρεσία Φάρων απασχολούσε 320 φαροφύλακες οι οποίοι συντηρούσαν το δίκτυο και προλάμβαναν τις φθορές στα χτίσματα. Σταδιακά ο αριθμός των φαροφυλάκων μειώθηκε και σήμερα δεν ξεπερνούν τους 30.

Αυτή τη στιγμή στον Ελλαδικό χώρο υπάρχουν 141 φάροι και από αυτούς οι 58 μόνο είναι «επιτηρούμενοι» ή θεωρητικά επανδρωμένοι, ενώ οι υπόλοιποι 83 δεν είναι «επιτηρούμενοι», επειδή βρίσκονται σε πάρα πολύ κακή κατάσταση.  Ήδη το Πολεμικό Ναυτικό, σε μία προσπάθεια του να διασώσει τους φάρους που αποτελούν πολιτιστική μας κληρονομιά ανεπίσημα συνεργάστηκε με τρεις ιδιώτες προκειμένου να συντηρηθούν αντίστοιχοι φάροι (Από το 2014 αναζητήθηκαν χορηγοί).



Οι φάροι παραμένουν απαραίτητοι όπως και οι φαροφύλακες, απλά η τεχνολογία έχει βελτιώσει τις συνθήκες δουλειάς και έχει μειώσει τις ώρες απασχόλησης. Εντούτοις η συντήρηση, τα πολύωρα ταξιδια σε απομονωμένα μέρη, η παραμονή στο φάρο όταν υπάρχει κακοκαιρία εν εξελίξει, όλα αυτά παραμένουν συστατικά της δύσκολης δουλειάς και παρά τους φωτοσημαντήρες και τα συστήματα LED, ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει αναντικατάστατος.
Σήμερα έχουμε ναυτιλιακές οδηγίες, χάρτες, βιβλία, GPS… 

Τι γίνεται όμως με ένα black out σε ένα σκάφος; Εκεί φαίνεται πόσο σημαντικός είναι ο φάρος που φαίνεται από μίλια μακριά. Η τεχνολογία είναι καλή αλλά ο άνθρωπος παραμένει καλύτερος…

ΠΗΓΗ: presspublica.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου